Reklama kontra marketing

Czym różni się reklama od marketingu (i dlaczego ma to znaczenie)?

Na uczelniach wyższych rozróżnia się dwie specjalizacje – reklama i marketing. Zazwyczaj reklamą zajmują się zewnętrzne agencje, a marketingiem – działy wewnątrz firmy.
Dlaczego podział? Czy istnieje między nimi różnica, czy są to jedynie synonimy?

marketing vs reklama

Coś więcej niż nazewnictwo

Upraszczając, marketing jest strategią, zaś reklama działaniem. Celem marketingu jest pokazanie klientowi swojego produktu czy usługi i pomoc w decyzji, czy jest on dla niego. Wtedy używamy reklamy do zrealizowania tego planu.

Zadaniem zarówno marketingu, jak i reklamy jest pozwolenie konsumentowi dokonać wyboru, zwłaszcza tego dobrego dla firmy. Próbując dotrzeć do klienta każdym możliwym kanałem możemy go jedynie zniechęcić i zmarnować potencjał sprzedażowy. Dobra marka stara się sprostać oczekiwaniom klienta przed swoimi celami. Klienci są także częścią składową marki, a jeśli coś ma wpływ na klienta, ma także wpływ na samą firmę.

Marketing – jak go używać

Marketing wymaga badania rynku i analizy. Trzeba przeanalizować potencjalnego klienta, poznać jego potrzeby, zachowania. Niektóre grupy konsumentów reagują lepiej na zdjęcia niż inne. Misja i wizja produktu jest kluczowa. Marketing jest analizą potencjalnego klienta – mówi dla kogo dany produkt jest najodpowiedniejszy, w jakich okolicznościach może go kupić, czy jak do niego dotrzeć. Sam przekaz i kontakt z klientem jest zadaniem reklamy.

Reklama – jak jej używać

Reklama pokazuje światu produkt. Przez zorganizowane kampanie dociera do odpowiedniego klienta, we właściwym miejscu, czasie i przy odpowiedniej cenie. Dobra kampania nie trzyma się jednej metody kontaktu z klientami, ale korzysta z kilku najodpowiedniejszych. Dla przykładu, kierowcy mogą najbardziej odpowiadać na baner postawiony przy drodze, osoby starsze – na reklamę w gazecie czy telewizji, a do młodszej grupy często najlepiej docierać przez media społecznościowe.

Podsumowanie

Marketing jest strategią planowaną po zbadaniu rynku, a reklama sposobem na dotarcie do klientów. Marketing zawiera zarówno teorię i praktykę poprzednich kampanii, a reklama jest czystą praktyką – wymaga kreatywnego podejścia do potencjalnego konsumenta, przy zachowaniu charakteru marki.

Udało nam się złapać Twoją uwagę? Przeczytaj nasze pozostałe artykuły na blogu.

 

Nasi partnerzy

Agencja Reklamowa pikador oferuje szeroko pojęte usługi projektowania graficznego, druku oraz doradztwa w zakresie reklamy zewnętrznej. Naszą specjalizacją jest projektowanie grafiki, druk cyfrowy, offsetowy oraz wielkoformatowy. Prowadzimy działania nie tylko na terenie kraju, ale i zagranicą.
Zapraszamy do współpracy.

Adres
ul. Śniadeckich 8
33-300 Nowy Sącz
calc Wycena